Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Elke Ven - WaarBenJij.nu Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Elke Ven - WaarBenJij.nu

Beijing

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Elke

13 Juli 2006 | China, Beijing

Beijing 2008 Olympic Games - One world, one dream.

Het afgelopen semester heb ik een kleine obsessie ontwikkeld voor het grootste evenement ter wereld, en dan vooral het eerstkomende. Beijing is niet zoals Athene, alles is op tijd klaar - daar hoeven geen zorgen over gemaakt worden. Het heeft wel een negatieve kant: veel hutongs (oude deel van de stad) gaan tegen de vlakte en gigantische bouwwerken a la Shanghai zie je nu overal (was nog niet zo tijdens mijn eerste bezoek in 2002).

Toch moest ik naar Beijing om dit half jaar China een beetje officieel af te sluiten. Toevallig gingen twee van mijn Franse vrienden voor een prikkie met een Chinese tourgroep mee en heb ik me daar bij aangesloten. Vlucht vanaf Hong Kong en een viersterren hotel....prima! Ook een gids die Engels sprak, o nee toch niet.

Met de bus werden we overal een beetje heengetourd en 's avonds werden wij bij een van de uitgaansstraatjes gedropt. Carin was ook in Beijing met haar vriend, dus dit was een mooi lang afscheidsweekend met veel voetbal. De eerste dag het Zomerpaleis en de Verboden Stad bezocht, de tweede dag alleen op pad. De groep ging naar de Muur, maar volgens Mao ben ik al een man (google gerust even) dus dat heb ik aan me voorbij laten gaan.

Een vliegticket geregeld naar Chengdu bij AirChina en met een fiets Beijing rondgecrosst. Zo gaaf om daar een beetje over het Tiananmen Square te fietsen. Rond een uurtje of 8 dacht ik laat ik eens een rondje Forbidden City fietsen, bleek ik zo door de eerste twee poorten te kunnen fietsen naar de hoofdingang. Wooow, en geen mens te bekennen (behalve de Chinees die even een foto voor mij maakte)!

Met de twee Fransen Samia en Matthieu heb ik me echt kapot gelachen. Ze zijn beide helemaal gestoord en dat leidde tot menig hilarisch moment. Samia spreekt een (heel) klein woordje Chinees en had me op deze manier bijna aan een rickshaw-driver verkocht, gelukkig kon ik me daar nog net uitredden. Bijna toch nog met een Chinees naar huis, nee hoor mam echt niet haha. Matthieu maakte zich vooral zorgen of hij de goede combinatie aanhad en of het eten wel goed schoon was (en de toiletten....daar kon hij panisch om worden). Het was prachtig om met hen op stap te zijn.

Erg typisch was dat de twee avonden die we met Carin en Andreas hadden afgesproken, beiden keren het gebouw met de betreffende kroeg gewoon niet meer bestond (en dat met een Lonely Planet van 2005!!). Alles tegen de vlakte...zo snel gaat het hier dus.

Inmiddels ben ik alweer terug uit Lhasa. Ik vond het echt lastig om Tibet achter me te laten, een volgende keer dat ik daar heen zal gaan zal heel anders zijn...de Chineze onderdrukking van de Tibetanen is sterk. Evengoed was het een onvergetelijke ervaring! Volgende week meer hierover!

Nu in Hong Kong, over een paar uurtjes Madelon ophalen. Eindelijk! We hebben elkaar 6 maanden niet gezien en ik ben benieuwd wat voor een hip kapsel ze nu weer heeft ;). Op naar Laos!

Nederland, tot over twee en een halve week! Kus Elke

  • 13 Juli 2006 - 08:40

    Hanna:

    Ja, de sisters weer saam vandaag! Veel plezier met reizen en maak er wat moois van. Ik hoop dat jullie het ene cadeautje nog ergens kunnen gebruiken en de andere heel vaak :0 ! Liefs, Han

  • 13 Juli 2006 - 09:45

    Kim:

    Veel plezier samen maak er wat moois en gezelligs van. Liefs Kim

  • 13 Juli 2006 - 19:52

    Fleur:

    Leuk dat je bijna weer terug komt. verhalen live is natuurlijk nog leuker. Zie je snel. Veel plezier daar nog. Dikke kus Fleur

  • 13 Juli 2006 - 21:31

    Loes:

    Geniet nog even samen met Madelon van alles. Heel veel plezier samen. We horen of lezen wel wat jullie samen beleefd hebben. Heel veel groetjes van de linden five

  • 14 Juli 2006 - 12:29

    Hugo:

    Veel plezier met je zus, en tot snel!

  • 14 Juli 2006 - 13:23

    Frida:

    El, heel veel plezier samen met Madelon en gelukkig tot heel snel! Liefs Frida.

  • 18 Juli 2006 - 07:44

    Jelmer:

    Wordt vast erg leuk met z'n tweeën! We hebben Madelon een spoedcursus waterpolo gegeven terwijl je weg was :)

  • 18 Juli 2006 - 19:49

    Trees Moreels:

    Ik ben een vriendin van je moeder uit Alkmaar, Maarten en Joost ( mijn zoon ) zijn van dezelfde leeftijd. De dochter van een andere vriendin zat een half jaar in Canada en had net zo'n site. Ik vertel het je moeder en zie, ik lees en kijk even met je mee hoe het daar is in China. Wat leuk allemaal en wat zie je veel. Geniet nog even van deze tijd, nu samen met je zus Madelon ( die heb ik vorig jaar nog gezien ) en goede reis.
    Groetjes Trees
    NB Het is hier tropisch warm, 32 gr!!!

  • 19 Juli 2006 - 18:00

    Hanna:

    Je krijgt de groetjes van Paula, die sprak ik op msn. Ze gaat per 1 oktober bij E&Y in R'dam werken. Heeft Mads haar gsm bij zich? Dat weet ik dat ik kan smsen. Het is hier nu super warm, maar merk er weinig van met airco. xxx Han

  • 27 Juli 2006 - 13:54

    Hanna:

    Weer ik! FAR is binnen hoor, met een dikke 8 zelfs! Vandaag op vakantie naar Hongarije voor 1 weekje. Daarna op vrijdag meteen de Gezinsweek van de Hartstichting, want mijn scriptie is zo goed als af: het lay-outen en uitprinten doe ik als ik terug ben. Ik krijg btw de zelfde kids als vorig jaar, dus dat wordt zeker lachen. Kan ik toch nog even op de ub zijn en wel met jou! Kortom het 2e weekend van aug bin ich da wieder bei! Of course bel ik je volgende week als ik terug ben in NL. Greetz to your little sister! xxx, Belle

  • 05 Augustus 2006 - 12:53

    Judith:

    Hee El,
    Heb je die hotelkamer nog voor een goed prijsje voor ons gereserveerd:-)

  • 09 Augustus 2006 - 17:01

    Tanja Kuijpers:

    he hoe is het nu. want volgens mij zou je al bijna of helemaal thuis moeten zijn
    groetjes tanja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elke

Mijn afstuderen vieren met een mooie reis! In eerste instantie naar tante Marij in Indonesie om lekker te duiken, maar helaas moet dat een jaartje uitgesteld worden. Om toch wat duikjes tegen een fijne prijs te maken samen met Hanna gekozen voor Centraal Amerika. Nog geen echte planning gemaakt (behalve Spaanse lessen dan), maar waarschijnlijk Guatemala en Honduras samen met Hanna. En dan alleen verder in de richting van Belize en Mexico.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 161
Totaal aantal bezoekers 23760

Voorgaande reizen:

02 Juli 2006 - 16 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: